sandravanderreijden.reismee.nl

Aangekomen! :)

Het idee hebben om naar een ver land te gaan, is werkelijkheid geworden. Terwijl ik dit schrijf, zit ik in de zon op het balkon van het appartement met op de achtergrond een vrolijk muziekje van de buren en een glas limo naast mij.

Afgelopen dinsdag ben ik na een goede vlucht aangekomen op het vliegveld van Entebbe. Ik had al snel de juiste taxichauffeur gevonden die mij naar het appartement bracht. Het huis wordt met 7 andere meiden. Dit zijn allemaal vrijwilligers van DoinGood rond de leeftijd van 20. Een dolle boel dus!

Het huis bestaan uit een keukentje, een woonkamer, balkon, douche, toilet en 2 slaapkamers. In elke slaapkamer staan 2 stapelbedden. Voor iedereen is er een eigen klamboe, en die zorgt ervoor dat ik een soort van eigen hutje heb. Dat vind ik ergens best wel prettig.

Gisteren kreeg ik van de country coördinator de citytour. Voor het eerst achterop een boda. Een boda is overdag de snelste manier van verplaatsing in Kampala. Alles speelt zich namelijk af langs de weg, er zijn wandelaars, fietsers, auto´s, en vrachtwagens. De boda´s gaan overal tussendoor met een hoop getoeter. Gelukkig zijn er vanuit de organisatie helmen te leen J.

De wegen zijn behoorlijk anders dan in Nederland. Naast een snelheidslimiet, liggen er mooie streepjes op de weg in Nederland, zijn er daar bijna geen kuilen, liggen er op de snelweg geen hobbels en zijn de verkeersregels iets duidelijker.

Vandaag ben ik voor het eerst naar het revalidatiecentrum Katalemwa geweest. Na een korte rondleiding ben ik naar de fysiotherapie gegaan. De fysiotherapie is gericht op het versoepelen van de spieren. Dit wordt gedaan door middel van passief doorbewegen. Om 1 uur is de therapie afgelopen en is het tijd om te gaan lunchen. Lunch betekend in Uganda rijst met bonen. Waar in Nederland de lunchpauze gemiddeld een half uur in beslag neemt, is het hier gerust een uur (of nog iets langer).

Na de lunch ben ik op de werkplaats geweest. Daar worden de ortheses, orthopedische schoenen, rolstoelen, looprekken en handbikes gemaakt. Er wordt veel gebruik gemaakt van materialen die er al zijn. Als basis wordt er veel gebruik gemaakt van metaal, ondanks dat dit zwaar is, is het makkelijk te bewerken en is het relatief goedkoop.

Rond de klok van 4 is het tijd om naar huis te gaan. Waar ik gewend ben lange dagen te maken, zijn hier de tijden erg relaxt. Rond half 9 ga ik de deur uit om rond 9 uur te beginnen op het project tot 4. Zoals men zal zeggen: This is Africa, want niet alleen de tijden zijn relaxt, het werktempo ligt stukken lager dan in Nederland.

Het is niet met elkaar te vergelijken. Hier is iedereen vriendelijk, gaat alles een stukje langzamer, zijn de advocado’s een stukje groter (en goedkoper) dan in Nederland, is het hier prima uit te houden qua temperatuur (Ik heb iets gehoord over nachtvorst?!) en zitten er geen gekko’s in huis J.

Al met al een goede positieve eerste indruk en ga ik na het weekend echt beginnen op mijn project. Morgen ga ik namelijk op zoek naar wilde dieren tijdens de weekendsafari!

Lieve groetjes vanuit Uganda!

Reacties

Reacties

Karin vd Reijden

Ha kleintje! Goed te horen dat je veilig op je plekje bent aangekomen. Veel plezier daar! Kus

Betty vd reijden

Ben blij dat je veilig ben aan gekomen. Hoop nog meer van je avonturen te horen. Heel veel plezier????????????

opa jan

mooi zoo jouw droom is uit gekomen nu gaat het werk er aan komen na dit week end heel veel zorgen er bij doe je best en werk met plezier doei

broertje

Hey Sandra,
Super dat het daar zo tof is. Heel veel plezier.
Groetjes vanuit de Ardennen.
Erik

Grote zus

Ik had ff geen internet op vakantie. Fijn dat jij dat wel hebt :). Goed om te horen dat je goed bent aangekomen.
Wat is een boda? een soort brommer?
Veel plezier!
kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!