sandravanderreijden.reismee.nl

Werken bij Katalemwa

Ondertussen is mijn tweede werkweek begonnen in Kampala op het revalidatiecentrum Katalemwa. De eerste week heb ik mij gericht op de werkplaats. De werkplaats is de plek op het project waar alle rolstoelen, ortheses, sta-tafels, loopwagens en handbikes worden gemaakt. Voor sommige zal het geen verassing zijn om te lezen dat ik hier aan de slag ben gegaan.

Ik ben ondertussen bezig met het bouwen van een rolstoel. De materialen die gebruikt worden zijn materialen die goedkoop in te kopen zijn of over/ hergebruikt worden van oude spullen. Het nadeel hiervan is, dat er veel gebruik wordt gemaakt van metaal wat in verhouding tot bijvoorbeeld aluminium erg zwaar is. Een rolstoel weegt daardoor al snel 10 kilo.

Een werkdag begint hier rond 9 uur. Ikzelf kom rond deze tijd aan en dan is iedereen nog aan het opstarten. Ik begin bij de Nursering met het verzorgen van de wonden. Het is afhankelijk van de dag hoeveel patiënten er zijn. Op vrijdag zijn er vaak meer kinderen van buitenaf waardoor het drukker is. De wonden die voorbij komen zijn wisselend. Een veel voorkomende ziekte die voorbij komt is botontsteking. De plaats van de ontsteking bevind zich vaak in het been. Om dit te laten genezen heeft het bot rust nodig, in praktijk wordt er dan een pin bevestigd aan het bot aan de buitenkant van het been die de functie tijdelijk overneemt van het bot. De pin zit met kleinere pinnen vast aan het bot, vaak met vier. Dit heeft tot gevolg dat er vier wonden zijn op het been. Vanwege het vele stof dat ontstaat door de droogte is het van belang dat dit dagelijks verzorgd wordt.

Veel andere voorkomende wonden zijn open wonden. De grootste wond die ik tot nu toe gezien heb, heeft de grote van het complete onderbeen en heeft een diepte van 1,5 inch. De vieste wonden die ik gezien heb zijn van een patiënt met een open rug waardoor hij geen gevoel meer heeft in zijn benen. Zin voeten doen een beetje denken aan klompvoetjes. Doordat de patiënt geen gevoel heeft in zijn voeten, hebben ratten aan zijn tenen hebben geknaagd. Hierdoor zijn er veel oppervlakkige, rode, vieze wonden ontstaan die bijna over zijn hele voeten zitten en dan met name de tenen. Na 4 dagen verzorging zien de voeten er gelukkig al steeds beter uit. Nu hopen dat het de goede kant op blijft gaan.

Na de Nursering vertrek ik naar de werkplaats om verder te gaan aan ‘mijn rolstoel’. De eerste week ben ik begonnen aan het frame. Het frame is ontstaan uit vier metalen buizen. Door lassen, buigen en slijpen is hier een frame uit ontstaan dat de basis is voor de rolstoel.

De rolstoel bestaat uit meerdere onderdelen: het frame, zitgedeelte, remmen en wielen. Het wiel wordt in losse onderdelen aangeleverd en moest dus nog gespaakt worden. Ook hier heb ik mee geoefend
Laughing

Er gaat veel werk in een rolstoel zitten en dan voornamelijk handwerk. Het buigen en op maat maken van het metaal gebeurd met de hand(zaag). Gaatjes maken in metaal wordt eerst met een stukje scherp metaal gedaan en een hamer waarna er vervolgens een handboor gebruikt wordt om het af te maken (Ja papa, dit is te vergelijken met een creatieve priem, gaat prima!).

Ondanks dat de hulpmiddelen beperkt zijn, is het erg leuk om hier aan het werk te zijn. Het werktempo ligt lager dan in Nederland (de lunchpauzes duren gemiddeld een uur), ik werk veel buiten in het zonnetje dus ik word ook nog bruin, krijg ik mijn dagelijkse work-out en daarnaast heb ik ook nog een zeer mooi uitzicht vanaf de werkplaats. Al met al, ik ga het hier nog wel even uithouden!

Cool

Lieve groetjes vanuit Kampala!

Reacties

Reacties

Brownie

Lekker bezig hoor San! Leuk om te lezen dat je helemaal in je element bent:D (had niet anders gedacht;))
Liefs!

Karin

Wie had dat gedacht; van een meisje dat een priem gebruikt om schroeven te bevestigen in een muur, tot een heuse rolstoelbouwster! :) Goed bezig kleintje!

Wia Flikweert

Wow Sandra, ik wist niet dat je ook nog dat soort kluskwaliteiten had. Fijn dat je het naar je zin hebt. En een mooie afwisseling zo. Liefs Wia

Erik

Soms moet je gewoon naar de andere kant van de wereld reizen om te ontdekken dat je ook technisch bent! Ziet er goed uit!

grote zus

mooi werk. :)

Rianne

Mooi wat je hebt kunnen doen deze week! Fijn dat de man met de voetwonden terug is gekomen, had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Ook heel fijn om te lezen dat de wonden beter zijn geworden. Wordt even helemaal blij nu ik je blog lees :) Liefs,
Rianne

Katja Terenghi

Ik ben helemaal onder de indruk. Goed bezig!
Ik zal het Selina laten lezen ????????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!